3 manieren om Google Analytics te gebruiken om je site te verbeteren

3 manieren om met Google Analytics je site te verbeteren

Google Analytics wordt vaak genoemd als een handig hulpmiddel voor het bijhouden en beheren van websitegegevens. Als je echter niet weet hoe je de informatie die dit platform biedt, kan gebruiken, kan dit een verspilling van tijd en moeite lijken.

In werkelijkheid is Google Analytics een van de beste manieren om je website te verbeteren. Zodra je het belang van de gegevens ontdekt die Google Analytics verzamelt, kun je deze toepassen om nieuwe gebruikers binnen te halen en je huidige gebruikers een betere ervaring op je website te bieden.

In dit artikel wordt uitgelegd wat Google Analytics allemaal kan. Vervolgens delen we een paar tips voor het gebruik van websitegegevens om de zichtbaarheid, kwaliteit en inhoud van je site te verbeteren. Laten we beginnen!

3 manieren om Google Analytics te gebruiken om uw site te verbeteren

Je Google Analytics-dashboard – of het nu op het platform zelf is of in WordPress via een plug-in – kan websitegegevens weergeven, maar kan je niet vertellen hoe u het kunt gebruiken. Hieronder vind je drie belangrijke tips om actie te ondernemen op basis van jebevindingen.

1. Volg uw verwijzingsbronnen om meer verkeer te genereren

Weten waar je websiteverkeer vandaan komt lijkt misschien een noviteit, maar het kan zelfs uiterst nuttig zijn als het gaat om je marketingstrategie. Als je weet hoe je gebruikers op je site terechtkomen, kun je duidelijk zien welke promotiemethoden werken en welke niet.

Je kunt je verwijzingsbronnen bekijken door te navigeren naar Acquisities > Alle verkeer > Kanalen. Hier krijg je een mooi overzicht van hoe de meeste van je bezoekers horen over jouw site:

Google Analytics Kanalen

Je kunt veel leren door naar deze informatie te kijken. Als het aantal mensen dat jouw site vindt via organisch zoeken bijvoorbeeld erg laag is, weet je dat de zoekmachineoptimalisatie (SEO) van je site moet worden uitgevoerd.

Evenzo, als je sociale media-accounts veel verkeer genereren, weet je dat je huidige strategie ten opzichte van anderen werkt. Deze informatie kan je ook aanmoedigen om je marketingstrategie voor sociale media dienovereenkomstig uit te breiden.

2. Bewaak gebruikersgedrag om het bouncepercentage te verlagen

Het bouncepercentage van je website verwijst naar het aantal bezoekers dat op een link naar een van de pagina’s van je site klikt en vervolgens de pagina verlaat zonder ermee te communiceren. Hoewel een hoog bouncepercentage in sommige niches niet noodzakelijk een probleem is, duidt dit over het algemeen op een probleem dat je aandacht vereist.

In Google Analytics kun je je weigeringspercentage bekijken door naar Gedrag > Overzicht te navigeren en onder de lijngrafiek te kijken. Je kunt ook nuttige gebruikersstroomdiagrammen vinden die laten zien hoe jouw gebruikers op je site navigeren:

Google Analytics Gebruikersstroomdiagram

Over het algemeen treedt een bounce op omdat een gebruiker dacht dat een link hen naar een bepaalde pagina zou brengen, maar het bracht ze eigenlijk ergens anders naartoe. Dit kan wijzen op een slechte website-navigatie of verwarrende ankertekst.

Door te kijken welke van jouw pagina’s het hoogste bouncepercentage hebben en de stroomdiagrammen te onderzoeken om te zien hoe gebruikers die pagina’s bereiken, kun je mogelijk enkele navigatieproblemen op uw site opgraven. Je kunt vervolgens je ontwerp corrigeren om de gebruikerservaring te verbeteren en het bouncepercentage te verlagen.

3. Let op populaire berichten om uw contentstrategie te verbeteren

In de meeste gevallen zullen bepaalde berichten beter presteren dan andere. Door naar deze berichten te kijken, kun je leren wat voor soort inhoud jouw gebruikers waarderen en andere nuttige tips om je inhoudstrategie te verbeteren.

Je kunt zien welke van je berichten en pagina’s het populairst zijn door te navigeren naar Gedrag > Site-inhoud > Alle pagina’s. Onthoud: je moet mogelijk je Google Analytics-tracking-ID toevoegen aan elke pagina die je wilt controleren (hoewel het vaak voldoende is om het in de tag op te nemen.) Als je tracking-ID niet is opgenomen, is het mogelijk dat een pagina niet hier zal verschijnen:

Google Analytics Paginaweergaven

Noteer al je populairste berichten en pagina’s, ga dan naar je website en neem een kijkje. Overweeg de onderwerpen die ze behandelen en of je die berichten anders hebt gemaakt dan andere inhoud op je site. Hebben je best presterende berichten bijvoorbeeld meer afbeeldingen, betere SEO of bepaalde tags die goed presteren?

Je kunt deze functies vervolgens emuleren in toekomstige berichten en kijken of ze ook goed presteren. Het is niet nodig om het wiel opnieuw uit te vinden als het gaat om contentstrategie. Als je naar je populairste berichten kijkt, kun je zien wat je gebruikers leuk vinden, zodat je er meer van kunt maken.

Conclusie

In het begin kan het gebruik van Google Analytics overweldigend aanvoelen. Het is gemakkelijk om verstrikt te raken in het bekijken van alle grafieken en diagrammen en vergeet de informatie die ze bevatten daadwerkelijk te gebruiken om je website te gebruiken en te verbeteren.

In dit artikel hebben we drie manieren gedeeld waarop je gegevens uit jouw Google Analytics-dashboard kunt halen en gebruiken om je website succesvoller te maken:

  • Volg uw verwijzingsbronnen om meer verkeer te genereren.
  • Bewaak gebruikersgedrag om het bouncepercentage te verlagen.
  • Let op populaire berichten om uw contentstrategie te verbeteren.

Heb je vragen over hoe je Google Analytics kunt gebruiken om jouw website te verbeteren of wil je graag hulp hierbij? Neem dan contact met ons op!

Bron: https://managewp.com/blog/


Geplaatst

in

door

Tags: